tisdag 5 augusti 2014

Tillbaks igen

Det har gått några dagar sedan jag bloggade sist men oj så härligt jag har det!

I måndags vaknade jag till en alldeles ljuvlig utsikt som skymtades bakom gardinerna. Jag hade lämnat gardinerna lite öppet så att endast de vita genomskinliga gardinerna syntes i mitten och in strålar solen på min säng och det första jag ser är en utsikt över Aten.

Det var så ljuvligt att det nästan fann sig romantiskt att bara vända sig om för att ligga och titta ut en stund innan det var dags för frukost.

Efter ägg, bacon och en macka så bestämde jag mig för att besöka en ö så vödkan packades och jag gav mig av med tunnelbana mot Pireaus och tog båten ut till Aegina.
Så Grekiskt. Så mysigt. Så blått. Så vitt. Så varmt. Så skönt. Ja så mycket grekiskt det kunde bli. Aegina är en ganska hyfsat stor ö men det känns ändå som en mindre by med mycket små grekiska jollar med flaggor, mycket resaturanger och caféer,  mopeder, bilar och fyrhjulingar överallt och stränder en hel drös. På stranden där jag la mig betalar man för sin plats och de står ganska tätt både med och utan solparasoll. Vattnet uppnår nog +30grader och det är stekande varmt i solen. Tur att grekiskt vatten går att dricka utan problem för det går åt rätt mycket. Dock är det Billigt att köpa vatten, i svenska kr är det mellan  3-5spänn och tittar man här och där hittar man även billig mat. Dagens lunch och middag (gyros x2) landar å 4eur så runt 35kr. Tillsammans. Mätt och belåten:-)
Efter gårdagens intryck åkte jag dit idag igen och jag är nästan småkär i den lilla stora ön :-)!

Kommunikationerna här är väldigt bra det går både bussar, spårbussar, tunnelbanor och båtar. Allt till rimliga priser. 7 dagar x24h åkkort i kommunaltrafiken kostar 14eur. Båt har jag betalat 9.5eur+7.5eur (man betalar alltid enkel väg) i övrigt ligger matpriser på samma som i sverige, lite mindre, lite mer beroende på.

Kvällarna har bestått av vin, chips och bokläsning på takterrassen och jag måste säga att det känns perfekt. Jag behöver inte mer. Jag festar inte och går inte gärna ut efter den värme som slår en hammare i huvudet och man bara längtar till hotellrummet för att duscha och ta en powernap.

Så ja dagen har bestått i att sola och bada, åkt båt, ätit och läst. Jag har aldrig läst så mycket någonsin. Var på sidan 221 i Femtio nyansers andra bok i lördags morse och pang igår på båten sida 540 och började på Paulo Coelhos "Zahiren" och pang sida 100...jag är jätteimpad av mig själv och så stolt!

Nu ska jag fortsätta min läsning och på mitt vinglas.

Ta hand om er där ute här har jag 2dagar kvar och åker hem på fredag!

Xoxo
Your WritingCh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar