söndag 3 augusti 2014

Många intryck

Where to begin?

Mörkrädd men kräsen som jag är dög inte hall-lampans extrema ljus när jag skulle sova igår kväll så jag släckte den och tyckte att ljuset utifrån var tillräckligt och lagom ljust för att jag skulle kunna somna. (Det måste vara lite ljus men fortfarande mörkt för att förtydliga)
Jag somnade tidigt, Grekisk tid var runt 22 så ja jag somnade ganska tidigt svensk tid men vaknade till världens härligaste ljus -solen!  Solen som strålade genom genomskinliga vita gardiner och ner på sängen! Ljuvligt! Problemet va vara att klockan var 06.47 grekisk tid....jag sträckte på mig med ett leende på läpparna och somnade om till 08. Förutom förskräckligt ont i höften var jag
glad som en lärka och gjorde iordning mig för dagens -vad jag trodde och hade planerat- skulle bli en dag vid poolen på hustaksterassen i solen men som efter en timme blev något helt annat!

Jag kunde inte hålla mig när jag fick se henne, byggnaden jag fick se från där jag satt i mitt solbadade -Parthenon (akropolis) . Hennes strålande karisma från en central bergstopp gick inte att ungå och min längtan blev så stark så jag bestämde mig snabbt för att det skulle bli av idag! Kläderna byttes om och jag bestämde mig för att gå. Det såg inte så långt ut så jag gick.  Sen ser man mer om man går :-) 

3,5km och 0.7L vatten senare stod jag vid entren till det forna Agora. Apollos tempel, museum med en spontan inhoppning i en gudietur, lång vandring förbi bibloteket från förr, förbi en amphiteatet, upp för berget och där står hon, mitt framför mig och glädjen var total. Parthenon, mer känd som Akropolis.

Magiskt. Riktigt magiskt! Vilken byggnad!! Ståtliga pedistaler för att hålla upp "taket", inskriptioner,  detaljrikedom i varje vrå, tappad färg undertill men man kunde se vilket arbete som legat bakom! De måste verkligen ha lagt ner tid och vilja i det när de byggde det och tillägnade Athena detta. Snacka om tacksamhetsförklaring. Jag var stum, riktigt stum och jag kan inte förklara känslan av att vara där uppe! Det är så mäktigt att ni måste åka dit själva för att förstå! 

Eftersom att värmen var uppe mot 37grader idag så orkade jag inte igenom hela området itan satte mog för aty få i mig en grekisk sallad till lunch.  Den var svindyr men värd det när man bara druckit och värmen tömt kroppen på energi och är i behov av mat. Agora är ett stort område som var den centrala delen för händelser,  både nöjen och politiskt.

Eftermiddagen bjöd på en simtur i poolen och en tur ut till Pireaus båthamn för att ta reda på priser på utflykter sedan vände jag tillbaka till hotellet med blåsor på lilltårna och tog ett glas vin mee min bok och satt och läste genom skymningen.  Fantastiskt mysigt! Det här behöver jag....så mycket.

Hoppas ni alla har det bra där hemma och att ni alla mår bra!

Efter regn kommer solsken!

God kväll från Aten!

Xoxo
Your WritingCh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar